Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Møtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

BRUK AV FJERNKONTROLL PÅ VINSJ VED ULYKKE. LES DETTE!!

Av Nils Erik Haagenrud 
06.09.2014
 
Norge har ingen erfaringsdatabase derfor legger jeg opplevelsen ut som en nyhet, så andre slipper å oppleve det samme. Spre det innad i egen organisasjon.
-

Norge har ikke har noen Lesson Learned database derfor legger jeg ut dette som en nyhet da jeg mener dette er en meget viktig erfaring, som dere andre ikke trenger å oppleve.

Følgende skjedde: Under trafikkulykke med fastklemt person i dag på FV 215 ble det sendt alarm til to brannvesen/ stasjoner, Åmot og MHBR avd. Trysil. Ved bruk av vinsj fra to mannskapsbiler opplevde vi at fjernkontrollen til vinsjen fra den ene mannskapsbilen påvirket vinsjen på den andre bilen, noe som kunne resultert i at situasjonen på ulykkesstedet kunne blitt forverret. Mannskapsbil 1 strammet opp vinsjen som var festet i ulykkesbilen og mannskapsbil 2 begynte å klargjøre vinsjen for å stabilisere ulykkesbilen så den ikke skulle gå rundt. Da sjåføren på mannskapsbil 2 begynte å kjøre ut vinsjen med fjernkontrollen skjedde det ikke noe på egen vinsj, men vinsjen på den andre bilen begynte å stramme seg! Det viser at frekvensene i fjernkontrollene ikke er unike og kan resultere i at man uforskyldt begynner å kjøre en annen vinsj som absolutt ikke skal kjøres.

Hurtigfrigjøring og bruk av to-stasjonsalarm er blitt vanlig og flere kan komme til å oppleve det samme, så rådet mitt er bruk ledningen og den manuelle betjeningen som følger med vinsjen når flere vinsjer er i bruk under en ulykke.

Frigjøringen og samarbeidet fungerte ellers utmerket, noe som gjør overordnet vakt stolt av å se dyktige mannskaper som gjør jobben sin på en meget profesjonell.

-

Kommentarer til denne nyheten:
 
31.10.2014, skrevet av Knut Rustad
Bra å dele erfaringer!! Har dere funnet ut hvorfor egen vinsj ikke reagerte? Har dere testet disse to bilene sammen igjen etterpå? Skjer det samme hver gang?
16.09.2014, skrevet av Frank Bøgild
Nyttig og god opplysning. Vi har alikevel erfart at bruk av vinsj på ankerbil ikke er opptimalt, og prøver i størst mulig grad å unngå dette, føler vi har litt bedre kontroll på selve frigjøringen ved bruk av kun en vinsj. (Selvfølgelig noe sittuasjonsbetinget) Når en leser slike innlegg er det ikke tvil om at en "Lesson Learned" database hadde hvert kjærkommet. Takk for nyttig innfo.
15.09.2014, skrevet av Vidar Helgese
Regner med at det er skrevet et avvik og at det gjøres en tapsføring på denne hendelsen som beskriver hendelsen, årsak kan være? Fabrikat på vinsjene? Frekvens på fjerstyring? Viktig å få dette distribuert, for å hindre gjentagelse.... Enig i at vi burde ha et felles sted, hvor hendelser lagres!!
15.09.2014, skrevet av Tor Arne Moen
Meget bra at slike ting kommer frem. Hva med en "Lesson learned"-database i regi av brannbefalslaget?
07.09.2014, skrevet av Jan-Olav Vagle
Dette var helt nytt for meg, flott at du legger det ut på nett. Med den organiseringen vi har kommet til i Norge i dag, vil vi sikkert i fremtiden oppleve at mange brannvesen møtes på ulykkesstedet for samarbeid. Også helt enig med deg at vi har mange dyktige folk rundt i Norske brannvesen.
 
Skrive kommentar? Da må må du logge inn først!
 

 

 



Webredaktør: Per Ole Sivertsen

 

      HVA SKJER?
JANUAR 2019
16.01. Nasjonal brann- og...
MARS 2019
19.03. Brannvesenkonferan...
MAI 2019
23.05. Generalforsamling ...
SEPTEMBER 2019
11.09. Brannforebyggende ...
JUNI 2020
15.06. Interschutz...
SE ALLE AKTIVITETER

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann