Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Møtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

REGJERINGEN HAR BESLUTTET AT ECALL SKAL GÅ TIL 110-SENTRALENE

Av Per Ole Sivertsen 
13.01.2017
 
Dette er greit nok, men hva innebærer det egentlig. Mottak av automatisk brannalarm er tilleggstjeneste men mottak av automatisk bilulykke er ikke det. Hvorfor er det kommunene som skal ha ansvaret for dette (det er jo kommunene som har ansvaret for 110-sentralene) og ikke staten. Virker ikke helt logisk at det er 110-sentralene som skal ha dette mottaket. Tidligere var både vegtrafikksentralene (VTS) og AMK-sentralene aktuelle mottakssteder, men nå blir det 110-sentralene.
-

Det er flere spørsmål knyttet til eCall og noen svar har jeg fått fra EENA (www.eena.org). Blant annet så må bilene ha SIM-kort, men medfører det at enten bileieren eller noen andre må skaffe dette hos en mobilleverandør med en eller annen form for abonnement eller blir det ferdig implementert i bilen og gratis å bruke. Så vidt veg vet så er de eneste numrene som kan ringes uten SIM-kort 112 og 911 og disse numrene er ikke knyttet til noe spesielt nett. Vil eCall være nettverksuavhengig? Hvis den Norske eCall-løsningen skal kontakte 110 for å sende ett sett med data, hvilke system i 110-sentralen skal ta imot dette datasettet og hvem skal anskaffe det? Blir det en nye statlig «gave» med utstyr med egne skjermer i eget lukket nett – eller hvordan blir det? Hva med biler som ikke er Norske – hvilket nummer skal dem ringe. Skal bilene ringe et publikums svarpunkt hos en av leverandørene for at dem igjen skal viderekoble samtalen til 110-sentralen? Vil registreringsnummeret bli en del av datasettet slik at 110-operatøren eller brannmannskapene raskt kan gjøre oppslag i Crash Recovery for å skaffe viktig informasjon om bilen i forbindelse med brann og frigjøring?

Det er flere modeller for hvordan eCall kan virke, og hvilken modell Norge har valgt vet jeg ikke. Nå har regjeringen bestemt at det er et kommunalt ansvar uten å ha spurt kommunene, brannvesene eller 110-sentralene om deres mening. Det er heller ikke gitt noen informasjon om dette på forhånd. Hadde vært kjekt om de involverte partene hadde blitt involvert og informert før denne beslutningen ble tatt. Flere rapporter og anbefalinger har foreslått at staten bør overta denne delen av nødmeldetjenesten (110-sentralene), men så langt har ikke det skjedd og i mellomtiden «bestemmer» staten veldig mye hva som skal være i sentralene av utstyr og oppgaver og hvordan det skal løses og kommunene må bare nikke og bukke og betale. Dette blir nok sikkert også en statlig bestemt oppgave som kommunene må drifte og bekoste – kommer neppe noen penger med denne oppgaven heller. Det er faglig greit at dette kommer til 110-sentralen, men jeg reagerer på prosessen og fraværende dialog før beslutningen ble tatt. Hvem, hva, hvordan, hvorfor………..? Det er nok mange spørsmål.

EENA Operations Document

-

Bli den første til å kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da må må du logge inn først!
 

 

 



Webredaktør: Per Ole Sivertsen

 

      HVA SKJER?
JANUAR 2019
16.01. Nasjonal brann- og...
MARS 2019
19.03. Brannvesenkonferan...
MAI 2019
23.05. Generalforsamling ...
SEPTEMBER 2019
11.09. Brannforebyggende ...
JUNI 2020
15.06. Interschutz...
SE ALLE AKTIVITETER

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann