NORSK BRANNBEFALS LANDSFORBUND
 
NY RAPPORT: HYDROGENKJØRETØY I PARKERINGSKJELLERE
Av Per Ole Sivertsen  
17.04.2018
 
RISE Fire Research har på oppdrag fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Direktoratet for byggkvalitet utført et litteraturstudium knyttet til hydrogenkjøretøy og parkeringskjellere.
-
- Vi har undersøkt hvordan norske parkeringskjellere er bygget, og hvilke sikringstiltak som finnes mot brann og eksplosjon.
- Vi har videre sett på mulige konsekvenser for bygg og mennesker ved lekkasje fra en hydrogentank, og ved revning av hydrogentank som følge av varmepåkjenning.
 
Hittil er det få gassbiler på norske veier, og det har i liten grad vært vurdert å sikre parkeringskjellere mot gasslekkasjer og en eventuell eksplosjon. Vanlige sikringstiltak for å redusere risikoen ved en eksplosjon, som store avlastningsflater, deteksjon koblet opp mot ventilasjonsanlegg med tilstrekkelig kapasitet, og eksplosjonssikkert, elektrisk utstyr er derfor lite utbredt i eksisterende parkeringskjellere.
 
Litteraturen viser at små lekkasjerater fra et hydrogensystem (slanger, koblinger) i store romvolum med eksosventilasjon ikke forventes å resultere i store overtrykk. For større utslipp av hydrogen, der hele tankens innhold slipper ut på kort tid, er det imidlertid fare for omfattende skader. En hydrogentank som revner ved eksponering av brann vil føre til en kraftig flammeball, og store eksplosjonsskader lokalt. Sannsynligheten for at slike alvorlige hendelser skal skje er imidlertid liten, ettersom flere mindre sannsynlige hendelser må inntreffe samtidig.