Avdelingsdirektør Anne Rygh
Pedersen, DSB tar ordet for at brannvesenet skal involveres mer i politiets oppgaver,
inne i en debatt om endringsvillighet. Jeg håper inderlig ikke at hennes
standpunkter er representative for DSBs prinsipielle holdning i dette spørsmålet.
Diskusjonen om i hvilken grad
de kommunale brannvesen skal involveres i ordinære politioppgaver, er langt i
fra et spørsmål om vilje eller motvilje mot endringer. Det berører noe ganske
mer prinsipielt enn som så.
Redningstjenesten I
Vi har valgt å overlate
koordineringen av vår sivile redningstjeneste til politiet. Vi er nesten alene
om det i verden, men så langt har det fungert ganske så bra.
Diskusjonen om deltagelse i
politiets oppgaver, dreier seg ikke om brannvesenets involvering i redningstjenesten.
Heller ikke i dette innlegget.
Håndtering av kriminell aktivitet
Det er en gammel diskusjon i
hvilken grad eller hvor grensene går, for å la brannvesenet involveres i
politiets ordinære oppgaver. Det viktigste prinsippspørsmålet angår ikke det
enkelte brannvesens vilje eller holdning til dette, men er et overordnet
politisk spørsmål som gjelder for hele landet og som skal praktiseres likt over
det ganske land.
Jeg mener selv at
brannvesenet og ambulansetjenesten ikke skal involveres i håndtering av
kriminell aktivitet over hode. Dette fordi det er ene og alene politiets oppgave
og bør være det. Ingen andre etater enn politiet skal ha den rollen, rett og
slett fordi vi har et politi til dette formål.
Derfor skal heller ikke
brannvesenet forberedes på dette, ved for eksempel anskaffelse av utstyr eller
opparbeidelse av kompetanse.
Å forsøke å framstille dette
spørsmål som en motvilje mot endring, er å dreie fokus bort fra disse grunnleggende
spørsmål, som først burde debatteres før evt motvilje mot endringer bringes
inn.
Statlig politi – kommunalt brannvesen
Det er et grunnleggende spørsmål
om det i det hele tatt er politisk ønskelig at andre enn politiet skal håndtere
kriminell aktivitet. Vi har i Norge ett politi, og jeg tror det er ønskelig at
vi skal fortsette å ha ett politi.
Å gi andre organisasjoner
eller etater gå inn i denne oppgaven, er neppe riktig ut fra dette ønsket.
Et tilleggsspørsmål er om det
er riktig å la en kommunal etat ta på seg statlige oppgaver av denne art. En
ting er at det i så fall blir en åpenbar flytting av oppgaver fra stat til
kommune. En annen side er om typen oppgave er den riktige å overføre til
kommunene.
Bistå overfor andre etater der det gjelder å redde liv
og helse
Hvis brannvesenet først skal
påta seg i bidra til å løse statlige eller andre etaters oppgaver, - er det atskillig
riktigere å være akuttmedisinen behjelpelig, både overfor ambulansetjenesten og
kommunenes helsetjenester.
I valget mellom å bidra til å
løse politiets oppgave med å håndtere kriminell aktivitet og det å bidra til å
redde liv og helse ved bistå akuttmedisinerne,
velger jeg det siste.
Redningstjenesten II
Det hadde vært riktigere å heller
starte en debatt, om vi i Norge bør fortsette med at det er politiet som har
rollen som koordinator av vår redningstjeneste.
Tidspunktet er passende,
fordi det foreligger forslag om å forskriftsfeste at de kommunale brannvesen skal
bli større interkommunale enheter med større slokkedistrikter og heltidsansatt
ledelse. Tidspunktet er også passende fordi politianalysen ikke tok for seg denne delen av politiets oppgave. I den sammenheng
falt tydeligvis redningstjenesten utenfor politiets kjerneoppgaver.
Men viktigst er det å vurdere
om den forskjellen der er i handlings-«modus» mellom det å håndtere kriminell
aktivitet og det å håndtere naturkrefter, er så stor at disse oppgaver bør
skilles fra hverandre.
|