Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Mtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

BEHOVET FOR ETT FELLES NDNUMMER ER BETYDELIG OVERDREVET!

Av Guttorm Liebe 
03.06.2014
 
Gallupunderskelse gir som resultat at de fleste (fler enn 80 %) husker alle 3 ndnummerne vre, og at de aller fleste husker minst ett av dem (ca. 97%). Befolkningen er avslappet til sprsmlet om antall ndnummere, og forventer en tjeneste av god kvalitet og med hy grad av service.
-

Justis- og beredskapsdept. (JD) har som ledd i Nasjonalt ndmeldingsprosjekt ftt utfrt en sprreunderskelse gjort av av TNS Gallup, hvor 1 000 personer ble intervjuet:

Underskelsen kartlegger befolkningens kjennskap til ndnumrene, og tilliten- og forventningene til ndmeldetjenestene. Videre kartlegger underskelsen befolkningens erfaringer med ndmeldetjenestene, og engasjement i saken, og holdningen til sprsmlet om innfring av ett felles ndnummer som erstatning for dagens tre.

Fordi underskelsen er grundig, og gir, for mange, oppsiktsvekkende og ikke minste tankevekkende tall, er konklusjonen egentlig en stor nyhet. Det er derfor underlig at JD ikke har publisert den.

Underskelsen br spres i alle fall blant de som diskusjonen om ett kontra tre ndnummere angr. Derfor dette innlegget.

Underskelsen

Tilgang til underskelsen i presentasjonsform fs via KoKom (Nasjonalt kompetansesenter for helsetjenestens kommunikasjonsberedskap) sine nettsider, med denne adressen:

http://www.kokom.no/kokomsoek/Spesifikasjoner/14100625%20Befolkningens%20holdninger%20til%20ndmeldetjenesten%20-%20rapport.pdf

Her gjengis direkte fra noen f av presentasjonssidene:

Nummeret medisinsk ndtelefon - 113 huskes av nesten hele befolkningen (95 prosent). Andelen som husker nummeret til politiet er nesten like hy (91 prosent), mens andelen som husker nummeret til brann- og redningsetaten er noe lavere (83 prosent).

De aller fleste ville kommet fram til minst en av de tre ndetatene dersom de havnet i en ndsituasjon i dag (97 prosent).

Befolkningens tillit til at de vil motta den hjelpen de trenger fra brann- og redningsetaten og medisinsk ndtelefon er svrt hy (hhv. 90 og 87 prosent), mens tilliten

De tre viktigste tingene publikum forventer er; veiledning p telefon, at det sendes ut mannskaper, og at de som bemanner ndmeldetjenesten forstr og oppfatter det de sier.

Andelen som er fornyde med dagens lsning med tre ndnummer er hyere enn andelen som er misfornyde.

Det er flertall for gjre noen med dagens organisering av ndnumrene generelt (53 prosent), og litt sterkere sttte for innfre ett ndnummer enn la vre gjre noe med organiseringen og litt sterkere sttte for innfre ett ndnummer enn la vre gjre noe med organiseringen (42 vs. 37 prosent).

Men for f det riktige inntrykket, br hele underskelsen leses.

Manglende reklamekampanje

Dette resultatet til tross for a vi i Norge ikke har kjrt noen reklamekampanje for vre 3 ndnummere p ca. 20 r. Da vi etablerte ndnummerne 110, 112 og 113 for drye 20 r siden, ble kjrt en informasjonsrunde nasjonalt, - siden ikke.

Dersom vi hadde kjrt nasjonale informasjonskampanjer for vre 3 ndnummere for eksempel en gang per 10ende r, tror jeg resultatet av underskelsen ville ha vist at de langt fleste bde husker disse 3 nummerne og ogs ville vrt i stand til skille dem fra hverandre.

Vre myndigheter br gjre det, - kjre en tung, nasjonal informasjonskampanje, og s et halvt rs tid seinere, gjre tilsvarende underskelse som denne.

Konklusjonen

Konklusjonen blir, - hvis man skal leke litt med et gammel sitat: Behovet for ett ndnummer, er betydelig overdrevet.

Befolkningen opplever ikke at de har behov for ett ndnummer i forhold til tre. Dersom sprsmlet hadde vrt om de nsker ett ndnummer dersom det skaper ulemper i forhold til dagens lsning, tror jeg de langt fleste ville ha nsket dagens lsning.

Min oppfatning er at det blande sammen ndnummer 112, - hvor det store antall henvendelser er feiloppringninger av ymse slag (mer enn 90 %?), - med ndnummer 110 og 113, som nesten ikke har feiloppringninger, medfrer en betydelig ulempe, - det er rett og slett feil.

I tillegg er jeg overbevist om at alarmsentraloperatrene gis en enklere jobb, nr han fr han lfter av telefonrret, - ser hvilken tjeneste som nskes. Med ett ndnummer blir ikke dette mulig

Nasjonalt ndmeldingsprosjekt bakser med svrt mange lse trder. For kunne gi Regjeringen et godt rd hva angr ndmeldesentralstrukturen, br antallet lse trder reduseres. Det sl fast at vi fortsetter med tre ndnummere, (og samtidig kjrer en skikkelig informasjonskampanje), vil gjre denne arbeidsgruppas jobb enklere.

Hndtering av hendelser

Ett kontra tre ndnummere angr ikke hndteringen av hendelser. Men det klages p drlig oversikt, manglende koordinering, svak ledelse, osv nr de tre ndetatene er ute i felten samtidig og ved store / langvarige hendelser. Og sprsmlet om ndnummerne blandes ofte sammen med sprsmlet om hndteringen av hendelsen.

I stedet for bruke krefter p innfre tre ndnummere, br vi beholde de vi har. (Skal vi frst rasjonalisere i antall ndnummere, br to ndnummere underskes, - ett for nd i forbindelse med kriminelle handlinger og ett for annen nd. Men det er ikke hovedsaken).

Og i stedet bruke krefter p foredle koordineringen mellom vre ndalarmeringssentraler, - for eksempel ved innsyn i hverandres lpende logg, ha klare terskler for trippelvarsling, sammenfallende terminologi, mm.

Dernest m vi ved innfring av Ndnett benytte anledningen til f som vane bruke samarbeidskanaler p radiosambandet. Dette er slett ikke noe teknisk problem i dag, - muligheten har vi hatt s lenge vi har hatt radiosamband, - men vi m bli vant til gjre det. Gjre det hver gang.

Videre br vi gjennomg hvordan vi organiserer innsatser ute i felten, og srge for at organiseringen blir slik at koordinering av ressursene blir optimal.

Disse forhold br vi heller bruke krefter p! 

-

Bli den frste til kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da m m du logge inn frst!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann