Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Mtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

BRUK AV FJERNKONTROLL P VINSJ VED ULYKKE. LES DETTE!!

Av Nils Erik Haagenrud 
06.09.2014
 
Norge har ingen erfaringsdatabase derfor legger jeg opplevelsen ut som en nyhet, s andre slipper oppleve det samme. Spre det innad i egen organisasjon.
-

Norge har ikke har noen Lesson Learned database derfor legger jeg ut dette som en nyhet da jeg mener dette er en meget viktig erfaring, som dere andre ikke trenger oppleve.

Flgende skjedde: Under trafikkulykke med fastklemt person i dag p FV 215 ble det sendt alarm til to brannvesen/ stasjoner, mot og MHBR avd. Trysil. Ved bruk av vinsj fra to mannskapsbiler opplevde vi at fjernkontrollen til vinsjen fra den ene mannskapsbilen pvirket vinsjen p den andre bilen, noe som kunne resultert i at situasjonen p ulykkesstedet kunne blitt forverret. Mannskapsbil 1 strammet opp vinsjen som var festet i ulykkesbilen og mannskapsbil 2 begynte klargjre vinsjen for stabilisere ulykkesbilen s den ikke skulle g rundt. Da sjfren p mannskapsbil 2 begynte kjre ut vinsjen med fjernkontrollen skjedde det ikke noe p egen vinsj, men vinsjen p den andre bilen begynte stramme seg! Det viser at frekvensene i fjernkontrollene ikke er unike og kan resultere i at man uforskyldt begynner kjre en annen vinsj som absolutt ikke skal kjres.

Hurtigfrigjring og bruk av to-stasjonsalarm er blitt vanlig og flere kan komme til oppleve det samme, s rdet mitt er bruk ledningen og den manuelle betjeningen som flger med vinsjen nr flere vinsjer er i bruk under en ulykke.

Frigjringen og samarbeidet fungerte ellers utmerket, noe som gjr overordnet vakt stolt av se dyktige mannskaper som gjr jobben sin p en meget profesjonell.

-

Kommentarer til denne nyheten:
 
31.10.2014, skrevet av Knut Rustad
Bra dele erfaringer!! Har dere funnet ut hvorfor egen vinsj ikke reagerte? Har dere testet disse to bilene sammen igjen etterp? Skjer det samme hver gang?
16.09.2014, skrevet av Frank Bgild
Nyttig og god opplysning. Vi har alikevel erfart at bruk av vinsj p ankerbil ikke er opptimalt, og prver i strst mulig grad unng dette, fler vi har litt bedre kontroll p selve frigjringen ved bruk av kun en vinsj. (Selvflgelig noe sittuasjonsbetinget) Nr en leser slike innlegg er det ikke tvil om at en "Lesson Learned" database hadde hvert kjrkommet. Takk for nyttig innfo.
15.09.2014, skrevet av Vidar Helgese
Regner med at det er skrevet et avvik og at det gjres en tapsfring p denne hendelsen som beskriver hendelsen, rsak kan vre? Fabrikat p vinsjene? Frekvens p fjerstyring? Viktig f dette distribuert, for hindre gjentagelse.... Enig i at vi burde ha et felles sted, hvor hendelser lagres!!
15.09.2014, skrevet av Tor Arne Moen
Meget bra at slike ting kommer frem. Hva med en "Lesson learned"-database i regi av brannbefalslaget?
07.09.2014, skrevet av Jan-Olav Vagle
Dette var helt nytt for meg, flott at du legger det ut p nett. Med den organiseringen vi har kommet til i Norge i dag, vil vi sikkert i fremtiden oppleve at mange brannvesen mtes p ulykkesstedet for samarbeid. Ogs helt enig med deg at vi har mange dyktige folk rundt i Norske brannvesen.
 
Skrive kommentar? Da m m du logge inn frst!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann