Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Mtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

UTREDNING OM EIERSKAP TIL NDNETTUTSTYR FOR BRANN NR UTBYGGINGEN ER FERDIG

Av Per Ole Sivertsen 
02.10.2014
 
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har utarbeidet en rapport om fremtidig eierskap, forvaltning, drift og finansiering av ndnettutstyret til de kommunale og interkommunale 110-sentralene. DSB har tatt utgangspunkt i at radioterminalene skal vre kommunalt eid.
-

Staten, ved Direktoratet for ndkommunikasjon (DNK), eier i dag alt som er levert gjennom ndnettkontrakten. Leveranse av utstyr til 110-sentralene og radioterminaler, i tillegg til selve ndnettet (radionettet), er unikt for det norske ndnettprosjektet. De fleste andre land har valgt bygge ut sine ndnett separat, og la ndetatene selv initiere og anskaffe brukerutstyret. Den norske tilnrmingen er, slik det flger av Prop. 100 S (2010-2011) om fullfring av utbygging og drift av Ndnett i hele Fastlands-Norge, for sikre enhetlige lsninger og legge til rette for samvirke mellom ndetatene gjennom en koordinert og samtidig anskaffelse og innfring.

En utfordring i sikringen av fremtidige enhetlige lsninger er at politi, brann- og redningsvesen og den akuttmedisinske helsetjeneste skiller seg fra hverandre med hensyn til organisering. Politiet (112) er statlig i sin helhet, brann- og redningsvesenene og ndmeldingssentralene for brann (110) er kommunale i sin helhet, helsetjenesten (113, akuttmottak og legevakter) er bde statlig og kommunal.

DSB mener at den foretrukne modellen vil vre en ndmeldingstjeneste for brann der staten tar ansvaret for driften av tjenesten, i tillegg til utstyret og opplringen. En slik modell vil gi en landsdekkende tjeneste der befolkningen sikres et likeartet tilbud uavhengig av geografi og kommunal konomi. Modellen legger til rette for samlokalisering, eventuelt felles ndmeldingssentraler, med politi og helse. Brannfaglig kunnskap p ndalarmeringssentralene er ndvendig, uavhengig av statlig eller kommunalt eierskap til utstyr og drift.

>> Rapport om fremtidig eierskap, forvaltning, drift og finansiering av ndnettutstyret til de kommunale og interkommunale 110-sentralene (pdf)

-

Kommentarer til denne nyheten:
 
03.10.2014, skrevet av Henrik Trmborg
En av de store fordelene vi har opplevd med innfringen av Ndnett (vi er i Fase 0) er at samhandlingen med politi, brann og helse er forbedret. Det er viktig forsterke og videreutvikle dette. En fragmentering der kommunene skal f tilbake mer av styringen og ansvaret for Ndnett i 110-sentralene er ikke nskelig. Argumentet med likhet i de tre ndetatenes drift, eierskap og utvikling teller mye. Staten ved DSB br f ansvaret for omrdet Brann.
02.10.2014, skrevet av Per Ole Sivertsen
Statlig eiet og drevet 110-sentraler er kanskje ikke s dumt. Med n eier og n driftsorganisasjon kan vi f ensartet tjeneste og kanskje ogs f felles system - ala det dem holder p med i Irland (CAMP The Next Generation) - n sentral men tre lokasjoner. Da kan man ha en stor sentral med mange operatrer som kan besvare mange samtidige samtaler uavhengig av hvor operatrene fysisk befinner seg.
 
Skrive kommentar? Da m m du logge inn frst!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann