Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Mtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

NYTT FORSLAG TIL FORSKRIFT OM BRANNFOREBYGGING GIR NYE MULIGHETER

Av Frode Strm og Stle Fjellberg 
11.02.2015
 
Det pgr for tiden en diskusjon i brannmiljet om endringsforslaget til forebyggende forskrift, og det er bra! Forskrift vi jobber etter i dag ble opprinnelig vedtatt i 1991, med endring i 2002, og har dermed i prinsippet virket i 24 r. Og det med godt resultat i forhold til de utfordringene man s den gang. Fokus var blant annet strre industribranner og flere branner med mange omkomne, jf. sykehjemsbranner og hotell. Siden den gang har samfunnsutviklingen og sannsynligvis vrt gode arbeid i srskilte brannobjekter endret risikobildet i forhold til brann betydelig. For hvor er problemet i dag?
-

Slik vi ser det m vi erkjenne at det er ikke i srskilte brannobjekter vi fr ddsbrannene, de skjer i hjemmet. Alts der vi har minst fokus p systematisk brannforebyggende arbeid i dag?

Det er dessverre ingen grunn til tro at denne trenden vil endre seg fremover, heller tvert imot. Trygg hjemme rapporten viser blant annet til at man kan forvente en kende andel eldre som bor lengre hjemme, det blir sannsynligvis heller ikke mindre rusproblematikk, psykiatriutfordringer eller andel innbyggere med annen kulturbakgrunn. Dette gir helt andre utfordringer i forhold til brannsikkerhet enn det vi har fokusert p til n.

Vi m ogs erkjenne at risikoen i forhold til brannsikkerhet rundt om i landet er ulik, ja selv i din egen kommune vil det kunne vre store forskjeller. Dette m vi ha kompetanse i brannvesenet til kunne vurdere, og sette inn tiltak der det er behov med alle de ressurser vi har i brannvesenet. Helst i samarbeid med andre etater og virksomheter som har ansvar for sikkerhet og trygghet til befolkningen.

Selv om vi m endre fokus, betyr ikke dette at vi skal glemme fre tilsyn i srskilte brannobjekter. Dette mener vi at brannvesenet fortsatt skal og m gjre, men vi m vre bevisst ressursbruken vi benytter til dette og hvilke resultater vi oppnr med tilsynet. Ogs p dette omrdet vil risikoen variere og vi m tilpasse bde antall og mten vi gjre tilsynet p i forhold til virksomhetenes eget HMS-arbeid og risiko. Kanskje vi ogs skal utfordre hva som defineres som srskilt brannobjekt? Vi tror jo blant annet at boligkomplekser kan bli en utfordring p sikt. Disse har en rekke branntekniske installasjoner (sprinkler, ryk- og overtrykksventilasjon, brannalarm etc.) som m fungere til enhver tid for ivareta sikkerheten. Vil de gjre det om 10-15 r etter bygget har blitt oppfrt ogs?

Vi tror at funksjonsbasert forskriftsverk er nkkelen til tenke annerledes og srge for utvikling p det forebyggende omrde. Her m det jobbes ulikt, blant annet i forhold til lokale forhold. Det er ikke bare feieren som m jobbe med Trygg hjemme problematikken, tvert imot. Her m vi alle som jobber i brannvesenet tr til, hvis vi virkelig nsker oppn mlsettingen i brannvernloven, nemlig redde liv.

Kanskje vi er naive som tror at alle norske brannvesen kan omstille seg til bli mer fleksible og kompetente til arbeide med den risiko som de ser daglig rundt seg, og at de fr den tillit til gjennomfre dette p en god mte? At det krever erkjennelse til mtte endre p arbeidsmter, inngrodde rutiner og kompetanse, det er sikkert. Men vi er allikevel overbevist om at det er mulig f et funksjonsbasert regelverk til fungere, selv om dette krever selvsagt gode veiledninger, utdanning og et tilsyn av vr virksomhet som er kompetent og utfordrende i forhold til det vi gjennomfrer av brannforebyggende aktiviteter.

-

Kommentarer til denne nyheten:
 
11.02.2015, skrevet av 
Applaus!
 
Skrive kommentar? Da m m du logge inn frst!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann