Studentene hadde flere brannvesen som dem kunne kontakte. Hvilke brannvesen dem til slutt endte opp med vet jeg ikke, men uansett så er det prisverdig at de som stilte opp gjorde det. Direktevarsling kan nok være tema også for andre studenter da det nok er flere spørsmål og dypdykk som kan gjøres.
Ingressen er hentet fra sammendraget på forsiden til rapporten og teksten under er fra avslutningskommentarene.
Oppgavens problemstilling, og hva vi ønsket å besvare i oppgaven lyder som følger:
Hvordan fungerer direktevarsling i forhold til brann og hva er utfordringer i forhold til denne tjenesten?
- en kvalitativ studie av to norske brannstasjoner.
Tilleggstjenesten direktevarsling fungerer i praksis, etter vår forståelse, ulikt i forhold til de forskjellige objekter som ønsker tjenesten. Direktevarsling kutter mellomleddet der innringer melder ifra om brann. Dermed varsler alarmen brannvesenet direkte. I oppgavens utvalgte kommuner har objekter som sameieboliger, bedrifter og institusjoner mulighet til å anskaffe denne tjenesten via brannvesenet. Private boliger kan anskaffe direktevarsling via vaktselskaper. Ved en automatisk brannalarm til vaktselskap, kontakter de brannvesenet for å informere om at de har mottatt en utløst alarm. Om brannvesenet ikke kan verifisere at direktevarslingen er unødig vil det bli iverksatt en utrykning. Ved unødig utrykning blir brannvesenets kunder, eller vaktselskapene fakturert.
Våre funn viser til at direktevarsling medfører stor arbeidsmengde for ansatte ved brannstasjonene, og usikkerhet i forhold til avgjørelser. Mange unødvendige utrykninger kan forårsake en mer avslappet holdning for mannskapene i forbindelse med direktevarsling, som kan ha konsekvenser dersom en automatisk brannalarm faktisk varsler om en reell brann. Videre representerer et høyt antall utrykninger økt risiko i trafikken.
Private boliger er en stor kundebase som brannvesenet ikke ønsker, men som de derimot får gjennom vaktselskapene. Videre forårsaker vaktselskapenes praksis forsinkelser i brannvesenets beredskapsarbeid. Våre empiriske funn indikerer at vaktselskaper oppleves å gi falsk trygghet til sine kunder. I tillegg til dette kan gebyrer være med på å endre fokus hos kunden og vaktselskap fra varsling om brann til å kansellere utrykninger.
Direktevarsling tilbys på bakgrunn av at tidlig varsling kan medføre livreddende innsats og eventuelt begrense skaden ved brann. Tjenesten er spesielt nødvendig ved plasser hvor mange mennesker kan behøve assistanse ved evakuering. Direktevarsling er også en stor inntektskilde for brannvesenet.
Les hele rapporten
|