Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Møtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

BESØK HOS MF&RS

Av Per Ole Sivertsen 
09.05.2016
 
Fredag 6. mai var styrtet i NBLF på besøk hos Merseyside Fire & Rescue Service (MF&RS) i Liverpool.
-
Vi ble møtt av flere representanter i brannvesenet og fikk en god og grundig gjennomgang av prosjektet dem har holdt på med i noen år som går ut på å kartlegge og besøke brannutsatte grupper.
 
I begynnelsen gikk dem for bredt ut og det ble for omfattende så etter en stund innsnevret dem det før dem til slutt åpnet litt opp igjen. I dag besøker dem ca. 50 tusen og utvalget er en kombinasjon av alder og innmeldinger fra andre (offentlige og private). Dem mener at dem har truffet bra nå og sjakken har også blitt litt utvidet til å ikke bare gjelde brann. Hvis dem finner spesielle forhold blir personene og adressen registrert inn i Vision på sentralen slik at det kommer opp en melding med en kode (Fargekode) som meldes til utrykningsstyrken. Fargekodene angir en spesiell risiko som man da kan være obs på i forbindelse med innsatsen.
 
Vi fikk også høre om endringene i brannvesenet i England - både de som er blitt gjennomført og de som er blitt stoppet. MF&RS har fått betydelige budsjettkutt og nye budsjettkutt er ventet. Det har gått ut å størrelsen på beredskapsstyrken og har også ført til nytenking og omorganiseringer.
 
For ca. 5 år siden sluttet MF&RS å rykke ut på automatiske brannalarmer og vi fikk høre at dette er noe dem er fornøyd med og vil fortsette med. MF&RS har aldri hatt mottak av alarmer da dette går til private selskap og tidligere ringte det private selskapet og brannvesenet rykket ut. Noen tjener penger på en tjeneste andre utfører. Det ble også veldig mange slike utrykninger som forstyrret driften og som førte til et betydelig antall utrykninger med den risikoen det medfører. Som et ledd i nytenkingen ble det derfor stopp i all slik kjøring. Den positive effekten er at eierne og brukerne har tatt større ansvar for utløst brannalarm med tanke på sjekking og håndtering av alarmen. Dersom det er brann vil noen etter kort tid ringe inn brannmelding.
 
Vi fikk også en omvisning og tur med MOB-båten til MF&RS med en tur i havneområdet. Denne tjenesten er kun for overlateredning og dem har ca. 160 oppdrag i året. Politiet i Liverpool har redningsdykkere.
 
Vi er godt fornøyd med besøket og dem tok seg god tid til oss.
 
Takk MF&RS.
-

Kommentarer til denne nyheten:
 
11.05.2016, skrevet av Per Ole Sivertsen
Hva med en Ole Brum løsning hvor man ordner det slik at alarmoverføringen blir aktivert når bygget er fritt for folk, Kan sikkert ordnes slik at når skallsikringen og alarmoverføringen blir aktivert og deaktivert samtidig. På den måten vil man ha overføring fra tomme bygg mens bygg som er bemannet vil bli ivaretatt av de som er i bygges selv.
10.05.2016, skrevet av Guttorm Liebe
Å la være å ta imot og å rykke ut til automatiske brannalarmer er slett ikke veien å gå. At ca 95 % av disse utrykningene er unødige, er selvsagt ikke ønskelig, men nok aksepteres. Fordi denne %-andelen må ses opp mot andelen virkelige branner og branntilløp som slike anlegg fanger opp hvert år. Med Skien brannvesens nedslagsfelt og areal dekket av automatiske brannalarmanlegg, ble 50% av utrykninger til "brann i bygning" varslet via slike anlegg i 2015, og 37% i 2014. I praksis betyr det at samtlige branner og branntilløp i større bygg er varslet via slike anlegg, og derved også slokket før storskade som resultat.
10.05.2016, skrevet av Jan-Olav Vagle
Kanskje dette er veien å gå, da ville vi fått mange timer til i året til flotte øvelser. Er også sikker på at folket der ute måtte jobbet bevist med holdninger, mange av de automatalarmene vi i dag kjører på er bare slurv og helt unødige utrykninger. Kanskje mange burde reist til Liverpool på studiereise??
 
Skrive kommentar? Da må må du logge inn først!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann