Barn og unge
Barn og unge er en viktig målgruppe for Koordineringsgruppen
og i oppfølgingen av Nasjonal kommunikasjonsstrategi for brannsikkerhet
2013-2020. De siste årene har det vært flere enkeltsatsinger lokalt som har
vokst seg store i barnehagene. Bjørnis og Flammbært er to av disse. I tillegg
har vi Eldar og Vanja på nasjonalt nivå. Nasjonal koordineringsgruppe
arrangerte i juni en workshop for sentrale aktører og et oppfølgingsmøte i
august. Formålet er å finne en samarbeidsmodell der vi framover får brukt
ressursene best mulig. I første omgang prioriteres barnehage. Etter hvert vil
det også være naturlig å se nærmere på opplæringen av sjetteklassingene.
Brannløftet
Siden sist har også Gjensidigestiftelsen lansert "Det
store brannløftet", der et av fire hovedtemaer er forebygging. Torsdag 1.
september skal 36 brannkjøretøy overleveres brann-Norge under en fagdag i Oslo.
Brannløftet vil også få betydning for "Alt vi kan mot brann".
Nasjonal koordineringsgruppe for brannkommunikasjon har invitert
Gjensidigestiftelsen til møter for å diskutere samarbeid. At det blir samarbeid
er sikkert, men hvordan er det litt tidlig å si noe om ennå.
En kampanje blir to
Fra og med i år vil det bli to kampanjer, en kampanje rettet
mot eldre 1. oktober og en komfyrvaktkampanje onsdag 8. februar 2017. I de to
årene vi har hatt kampanje 1. oktober har det vært god deltakelse, og vi har
fått positive tilbakemeldinger om at kampanjen oppleves som nyttig og bør
fortsette. Samtidig har vi også fått tilbakemeldinger om at kampanjetettheten
er høy på høsten, og det derfor er ønskelig å flytte kampanjen til et annet
tidspunkt av året. Vi har derfor tatt dere på ordet og flyttet
komfyrvaktkampanjen. Vi har allikevel valgt å beholde noen aktiviteter på FNs
internasjonale eldredag 1. oktober, men i noe mindre målestokk. Planleggingen
av de to kampanjene er så smått i gang, se nærmere omtale under.
Kjøkkenpraten, lørdag 1. oktober 2015 (FNs internasjonale
eldredag)
DSB vil i samarbeid med Nasjonal koordineringsgruppe også i
år organisere aktiviteter 1. oktober med tema eldre og brannsikkerhet, men det
er ikke planlagt påmelding, slik som tidligere. Dette er for å unngå for mange
aktiviteter i en travel høst. Vi oppfordrer dere likevel til å delta i lokale
aktiviteter, gjerne i samarbeid med frivillige organisasjoner som blant annet
eldreforeninger, eldresentre, pensjonistforeninger og helsevesen. Målgruppen er
fortsatt eldre hjemmeboende og deres pårørende. Filmene og sjekklisten til
Kjøkkenpraten som ble utarbeidet til fjorårets kampanje kan gjenbrukes.
Hovedbudskapet 1. oktober er fortsatt "Ta en prat med
din eldre slektning om brannsikkerhet", men i år vil hovedtemaet være
varsling, slokking og evakuering, med utgangspunkt i at eldre personer vil ha
nedsatte fysiske funksjoner som kan gå ut over evnen til brannsikker adferd.
Komfyrvaktene spares til februar. Årets 1. oktober er en lørdag, og vi vil
gjøre et forsøk på å komme inn i relevante TV-programmer dagene før og samtidig
jobbe mot en nyhetssak som kan selge på selve dagen. Vi vil også i år bruke
Facebook som hovedkanal.
Komfyrvaktkampanjen, onsdag 8. februar 2017
Komfyrvaktkampanjen skal som tidligere være en landsdekkende
kampanje der brannvesen, DLE og andre oppfordres til lokale aktiviteter, med
påmelding slik det har vært foregående år. Den viktigste endringen er at
målgruppen nå blir befolkningen ("alle bør ha komfyrvakt"). Samtidig
ønsker vi å ha et spesiell fokus på risikogruppene (ikke bare eldre).
Hovedbudskapet er Skaff deg en komfyrvakt!
Det vil trolig bli utviklet noe nytt eller i hvert fall
justert innhold til kampanjen, tilpasset det at målgruppen nå utvides til å
gjelde flere enn eldre. Lokalt er vi fortsatt avhengige av innsatsen til brann-
og redningsvesen og DLE, og vi håper at mange melder seg på. Når det gjelder
kanaler vil vi som tidligere forsøke å få innpass i ulike medier, i tillegg til
at vi naturligvis legger informasjon ut i egne kanaler som for eksempel
Facebook. En utfordring tidligere har vært at komfyrvaktene kun har vært til
salgs gjennom nettbutikk og vært dyre. DSB er i dialog med produsenter og
forhandlere for å få til at komfyrvakter innen neste kampanje skal kunne selges
i butikk.
Resultater fra fjorårets komfyrvaktkampanje
Det ble gjennomført flere undersøkelser etter kampanjen 1.
oktober 2015. Totalt sett viser de et godt resultat, spesielt når det som her
er en kampanje med aktiviteter i hovedsak en enkelt dag. Mediedekningen ble
doblet fra året før, og det var jevnt over godt gjennomslag for budskapet.
Dekningen var spesielt god i TV og radio, med innslag blant annet i TV2s
Frokost-TV der kampanjefilmen ble vist i sin helhet. En befolkningsundersøkelse
i etterkant viste at det er en økende andel som oppgir at de har komfyrvakt
(fra 8 til 16 prosent), og 62 prosent oppgir at kampanjen har gjort dem mer
oppmerksom på brannsikkerhet hos eldre slektninger og ti prosent har hørt om
Kjøkkenpraten. Det var flere påmeldte fra brann- og redningsvesen og DLE til
kampanjen enn i året før (ca. 150 totalt). Også i 2015 var det mange gode
aktiviteter lokalt, med stort spenn i type aktiviteter. Flest deltok med stand
(over 71 prosent) eller bidro i sosiale medier (57 prosent). Ellers nevnes
deltakelse i arrangementer på eldresenter, hjemmebesøk og besøk i større
bedrifter m.m.
Alt vi kan mot brann
Så langt har godt over 100 brannvesen, feiere og DLE,
myndigheter, bransjeorganisasjoner og frivillige organisasjoner meldt seg på,
veldig bra! Vi kommer til å fortsette med oppfordringen om å støtte Alt vi kan
mot brann i kampanjeperioden fram mot 2020. Les mer om "Alt vi kan mot
brann" (https://www.dsb.no/lover/brannvern-brannvesen-nodnett/artikler/alt-vi-kan-mot-brann/)
på dsb.no og meld dere på!
Større nasjonale kampanjer neste halvår
Brannvernuka: Uke 38
Kjøkkenpraten 1. oktober
Bry deg før det brenner: Ukene 42/43 og 50/51
Aksjon boligbrann: Røykvarslerdagen 1. desember og første
uke i desember.
Komfyrvaktkampanjen 8. februar 2017
Bak "Alt vi kan mot brann" står Nasjonal
koordineringsgruppe for brannsikkerhet som består av DSB, Norsk brannbefals
landsforbund, Feiermesternes landsforening, Norsk brannvernforening, Finans
Norge, NELFO, Det lokale elektrisitetstilsyn (DLE), Sakkyndige selskaper og
Branninformasjonsforum. Koordineringsgruppens hovedoppgave er oppfølging av
Nasjonal kommunikasjonsstrategi for brannsikkerhet 2013-2020. Det lokale
elektrisitetstilsyn (DLE), brann- og feiervesenet og andre samarbeidspartnere
over hele landet står for den lokale gjennomføringen av kampanjen.
Vennlig hilsen
Nasjonal koordineringsgruppe
for brannsikkerhet