Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Mtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

ALT VI KAN MOT BRANN

Av Per Ole Sivertsen 
31.08.2016
 
N er det en stund siden sist. Det skjer mye p brannomrdet for tiden, ogs mye som angr kommunikasjon om brannsikkerhet og "Alt vi kan mot brann". Den nye forskriften om brannforebygging trdte i kraft 1. januar 2016, og det jobbes med ulike tiltak for implementering av det nye regelverket.
-
Ett av tiltakene er reise Norge rundt og gjennomfre dagsseminar for brannsjefer, ledere av forebyggende avdeling og brannforebyggere i kommunene. Mer enn 600 personer har deltatt p seminarene s langt. Det pgr ogs en nasjonal kvalitetsreform p brannomrdet. Reformen har ftt navnet "Brannstigen", og er et program bestende av fire innsatsomrder som skal lfte kvaliteten p den totale brannsikkerheten i kommunenes brann- og redningsvesen. De fire innsatsomrdene i Brannstigen er utdanning, organisering, forebygging og ndmeldingstjenesten.
 

Barn og unge

Barn og unge er en viktig mlgruppe for Koordineringsgruppen og i oppflgingen av Nasjonal kommunikasjonsstrategi for brannsikkerhet 2013-2020. De siste rene har det vrt flere enkeltsatsinger lokalt som har vokst seg store i barnehagene. Bjrnis og Flammbrt er to av disse. I tillegg har vi Eldar og Vanja p nasjonalt niv. Nasjonal koordineringsgruppe arrangerte i juni en workshop for sentrale aktrer og et oppflgingsmte i august. Formlet er finne en samarbeidsmodell der vi framover fr brukt ressursene best mulig. I frste omgang prioriteres barnehage. Etter hvert vil det ogs vre naturlig se nrmere p opplringen av sjetteklassingene.

 

Brannlftet

Siden sist har ogs Gjensidigestiftelsen lansert "Det store brannlftet", der et av fire hovedtemaer er forebygging. Torsdag 1. september skal 36 brannkjrety overleveres brann-Norge under en fagdag i Oslo. Brannlftet vil ogs f betydning for "Alt vi kan mot brann". Nasjonal koordineringsgruppe for brannkommunikasjon har invitert Gjensidigestiftelsen til mter for diskutere samarbeid. At det blir samarbeid er sikkert, men hvordan er det litt tidlig si noe om enn.

 

En kampanje blir to

Fra og med i r vil det bli to kampanjer, en kampanje rettet mot eldre 1. oktober og en komfyrvaktkampanje onsdag 8. februar 2017. I de to rene vi har hatt kampanje 1. oktober har det vrt god deltakelse, og vi har ftt positive tilbakemeldinger om at kampanjen oppleves som nyttig og br fortsette. Samtidig har vi ogs ftt tilbakemeldinger om at kampanjetettheten er hy p hsten, og det derfor er nskelig flytte kampanjen til et annet tidspunkt av ret. Vi har derfor tatt dere p ordet og flyttet komfyrvaktkampanjen. Vi har allikevel valgt beholde noen aktiviteter p FNs internasjonale eldredag 1. oktober, men i noe mindre mlestokk. Planleggingen av de to kampanjene er s smtt i gang, se nrmere omtale under.

 

Kjkkenpraten, lrdag 1. oktober 2015 (FNs internasjonale eldredag)

DSB vil i samarbeid med Nasjonal koordineringsgruppe ogs i r organisere aktiviteter 1. oktober med tema eldre og brannsikkerhet, men det er ikke planlagt pmelding, slik som tidligere. Dette er for unng for mange aktiviteter i en travel hst. Vi oppfordrer dere likevel til delta i lokale aktiviteter, gjerne i samarbeid med frivillige organisasjoner som blant annet eldreforeninger, eldresentre, pensjonistforeninger og helsevesen. Mlgruppen er fortsatt eldre hjemmeboende og deres prrende. Filmene og sjekklisten til Kjkkenpraten som ble utarbeidet til fjorrets kampanje kan gjenbrukes.

 

Hovedbudskapet 1. oktober er fortsatt "Ta en prat med din eldre slektning om brannsikkerhet", men i r vil hovedtemaet vre varsling, slokking og evakuering, med utgangspunkt i at eldre personer vil ha nedsatte fysiske funksjoner som kan g ut over evnen til brannsikker adferd. Komfyrvaktene spares til februar. rets 1. oktober er en lrdag, og vi vil gjre et forsk p komme inn i relevante TV-programmer dagene fr og samtidig jobbe mot en nyhetssak som kan selge p selve dagen. Vi vil ogs i r bruke Facebook som hovedkanal.

 

Komfyrvaktkampanjen, onsdag 8. februar 2017

Komfyrvaktkampanjen skal som tidligere vre en landsdekkende kampanje der brannvesen, DLE og andre oppfordres til lokale aktiviteter, med pmelding slik det har vrt foregende r. Den viktigste endringen er at mlgruppen n blir befolkningen ("alle br ha komfyrvakt"). Samtidig nsker vi ha et spesiell fokus p risikogruppene (ikke bare eldre). Hovedbudskapet er Skaff deg en komfyrvakt!

 

Det vil trolig bli utviklet noe nytt eller i hvert fall justert innhold til kampanjen, tilpasset det at mlgruppen n utvides til gjelde flere enn eldre. Lokalt er vi fortsatt avhengige av innsatsen til brann- og redningsvesen og DLE, og vi hper at mange melder seg p. Nr det gjelder kanaler vil vi som tidligere forske f innpass i ulike medier, i tillegg til at vi naturligvis legger informasjon ut i egne kanaler som for eksempel Facebook. En utfordring tidligere har vrt at komfyrvaktene kun har vrt til salgs gjennom nettbutikk og vrt dyre. DSB er i dialog med produsenter og forhandlere for f til at komfyrvakter innen neste kampanje skal kunne selges i butikk.

 

Resultater fra fjorrets komfyrvaktkampanje

Det ble gjennomfrt flere underskelser etter kampanjen 1. oktober 2015. Totalt sett viser de et godt resultat, spesielt nr det som her er en kampanje med aktiviteter i hovedsak en enkelt dag. Mediedekningen ble doblet fra ret fr, og det var jevnt over godt gjennomslag for budskapet. Dekningen var spesielt god i TV og radio, med innslag blant annet i TV2s Frokost-TV der kampanjefilmen ble vist i sin helhet. En befolkningsunderskelse i etterkant viste at det er en kende andel som oppgir at de har komfyrvakt (fra 8 til 16 prosent), og 62 prosent oppgir at kampanjen har gjort dem mer oppmerksom p brannsikkerhet hos eldre slektninger og ti prosent har hrt om Kjkkenpraten. Det var flere pmeldte fra brann- og redningsvesen og DLE til kampanjen enn i ret fr (ca. 150 totalt). Ogs i 2015 var det mange gode aktiviteter lokalt, med stort spenn i type aktiviteter. Flest deltok med stand (over 71 prosent) eller bidro i sosiale medier (57 prosent). Ellers nevnes deltakelse i arrangementer p eldresenter, hjemmebesk og besk i strre bedrifter m.m.

  

Alt vi kan mot brann

S langt har godt over 100 brannvesen, feiere og DLE, myndigheter, bransjeorganisasjoner og frivillige organisasjoner meldt seg p, veldig bra! Vi kommer til fortsette med oppfordringen om sttte Alt vi kan mot brann i kampanjeperioden fram mot 2020. Les mer om "Alt vi kan mot brann" (https://www.dsb.no/lover/brannvern-brannvesen-nodnett/artikler/alt-vi-kan-mot-brann/) p dsb.no og meld dere p!

 

Strre nasjonale kampanjer neste halvr

Brannvernuka: Uke 38

Kjkkenpraten 1. oktober

Bry deg fr det brenner: Ukene 42/43 og 50/51

Aksjon boligbrann: Rykvarslerdagen 1. desember og frste uke i desember.

Komfyrvaktkampanjen 8. februar 2017

 

Bak "Alt vi kan mot brann" str Nasjonal koordineringsgruppe for brannsikkerhet som bestr av DSB, Norsk brannbefals landsforbund, Feiermesternes landsforening, Norsk brannvernforening, Finans Norge, NELFO, Det lokale elektrisitetstilsyn (DLE), Sakkyndige selskaper og Branninformasjonsforum. Koordineringsgruppens hovedoppgave er oppflging av Nasjonal kommunikasjonsstrategi for brannsikkerhet 2013-2020. Det lokale elektrisitetstilsyn (DLE), brann- og feiervesenet og andre samarbeidspartnere over hele landet str for den lokale gjennomfringen av kampanjen.

 

Vennlig hilsen

Nasjonal koordineringsgruppe for brannsikkerhet

-

Bli den frste til kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da m m du logge inn frst!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann