Det er flere spørsmål knyttet til eCall og noen svar har jeg
fått fra EENA (www.eena.org). Blant annet så
må bilene ha SIM-kort, men medfører det at enten bileieren eller noen andre må
skaffe dette hos en mobilleverandør med en eller annen form for abonnement
eller blir det ferdig implementert i bilen og gratis å bruke. Så vidt veg vet
så er de eneste numrene som kan ringes uten SIM-kort 112 og 911 og disse
numrene er ikke knyttet til noe spesielt nett. Vil eCall være nettverksuavhengig?
Hvis den Norske eCall-løsningen skal kontakte 110 for å sende ett sett med data,
hvilke system i 110-sentralen skal ta imot dette datasettet og hvem skal
anskaffe det? Blir det en nye statlig «gave» med utstyr med egne skjermer i
eget lukket nett – eller hvordan blir det? Hva med biler som ikke er Norske –
hvilket nummer skal dem ringe. Skal bilene ringe et publikums svarpunkt hos en
av leverandørene for at dem igjen skal viderekoble samtalen til 110-sentralen?
Vil registreringsnummeret bli en del av datasettet slik at 110-operatøren eller
brannmannskapene raskt kan gjøre oppslag i Crash Recovery for å skaffe viktig
informasjon om bilen i forbindelse med brann og frigjøring?
Det er flere modeller for hvordan eCall kan virke, og
hvilken modell Norge har valgt vet jeg ikke. Nå har regjeringen bestemt at det
er et kommunalt ansvar uten å ha spurt kommunene, brannvesene eller
110-sentralene om deres mening. Det er heller ikke gitt noen informasjon om
dette på forhånd. Hadde vært kjekt om de involverte partene hadde blitt involvert
og informert før denne beslutningen ble tatt. Flere rapporter og anbefalinger har
foreslått at staten bør overta denne delen av nødmeldetjenesten
(110-sentralene), men så langt har ikke det skjedd og i mellomtiden «bestemmer»
staten veldig mye hva som skal være i sentralene av utstyr og oppgaver og
hvordan det skal løses og kommunene må bare nikke og bukke og betale. Dette
blir nok sikkert også en statlig bestemt oppgave som kommunene må drifte og
bekoste – kommer neppe noen penger med denne oppgaven heller. Det er faglig
greit at dette kommer til 110-sentralen, men jeg reagerer på prosessen og fraværende
dialog før beslutningen ble tatt. Hvem, hva, hvordan, hvorfor………..? Det er nok
mange spørsmål.
EENA Operations Document
|