Staten har bestemt hvor kommunene skal drive sin virksomhet
fra, staten har altså bestemt adressen og ikke bare adressen men også hvor i
bygget. Staten har bestemt at man ikke får lov å ha en lufteveranda eller
åpningsbare vindu. Staten har bestemt at de kommunalt ansatte må
sikkerhetsklareres på grunn av plasseringen i bygget. Staten har bestemt hvor
stor plass man trenger for å drive en 110-sentral. Staten bestemmer hvilken
kompetanse man må ha for å jobbe i 110-sentralen. Staten bestemmer hvilken
arbeidstidsordning som er greit eller ikke greit å ha for de ansatte. Staten
bestemmer hvilke verktøy og systemer man skal bruke for å drive forsvarlig
mottak og utalarmering. Staten bestemmer hvor mye man må betale for å kunne
utføre jobben med disse verktøyene. Dette er noe av det staten bestemmer og
snart kommer det nye oppgaver og systemer bestemt av staten. Staten bestemmer
og dikterer så mye når det gjelder 110-tjenesten at staten burde tatt over
driften og kostnadene.
Staten har også bestemt at mottak av automatiske
brannalarmer er tilleggstjeneste med unntak av alarmer fra vedtaksobjekter. Nå
finnes det svært få slike vedtaksobjekter hvor kommunen ha fattet enkeltvedtak
om at det skal være direktevarsling, og i de få tilfellene så har heller ikke
kommunen lov å ta betaling for tjenesten. Derimot så kan kommunen
(brannvesenet) selge alarmtilknytning og ikke minst respons og utrykning basert
på en privatrettslig avtale til alle som ikke er vedtaksobjekter. Slike avtaler
gir inntekter enten til 110-sentralen eller til brannvesenet eller til begge i
form av en fordeling. Hvis nå alle som har direktevarsling sier opp denne så
har (kanskje) (i forrige FOBTOT §4.1 var det en hjemmel) kommunen mulighet til
å fatte enkeltvedtak for flere av disse objektene om å ha direktevarsling, og
hvis kommunen gjør det så blir det gratis. Dette er også noe staten har
bestemt, at man ikke kan ta betalt for slike vedtak uten at man har hjemmel til
det, og det har man ikke.
Staten har også bestemt hvordan kommunene skal finansiere
tjenesten basert på totale kostnader delt på antall innbyggere i 110-regionen.
Hver kommune kan da gange dette tallet med antall innbyggere i egen kommune for
å få kommunen sin andel. Denne finansieringsordningen fører til store ulikheter
hva prisen er per innbygger alt etter som hvor mange innbyggere man har å dele
kostnaden på. Staten har selv i flere sammenhenger anbefalt å overta driften av
110-sentralene. Det hadde vært en fordel og burde vært gjort for ett par år
siden. Hadde det vært gjort da så kunne staten fått 110-tjenesten og de nye
110-sentralene akkurat slik dem ville uten å involvere kommunene. Dagens
ordning minner litt om bestiller-utfører modellen hvor staten bestiller
110-tjeneste fra kommunene og kommunene utfører tjenesten. Jeg savner at
bestiller betaler for bestillingene og ikke bare bestiller.
Synes det er flott med mest mulig like systemer og
løsninger så mye av det staten har bestemt er bra, men det er fremdeles litt
som gjenstår for å få mest mulig like 110-sentraler når det gjelder drift og løsninger. Valg og anskaffelse av
alarmmottak er kommunene sitt ansvar selv om Vision egentlig har dette innebygd
og kunne vært likt i alle sentralene hvis det hadde vært beskrevet i leveransen.
Nå blir det ulike løsninger i 110-sentralene fordi hver sentral må kjøpe inn
eget alarmmottak. Siden mottak av automatiske alarmer er tilleggstjeneste og
inntektsbringende så er det også andre som driver med alarmmottak. Det kan være
private vaktselskap eller brannvesen. Staten har bestemt hvordan og hva som
skal rapporters inn i BRIS. De første tidene inn i BRIS er det som skjer på
110-sentralen og deretter statusmeldinger fra ressursene. Brannvesen med eget
alarmmottak kan finne på å respondere på mottatte alarmer uten at 110-sentralen
blir involvert og da blir også tallene i BRIS feil eller fraværende. Staten har
«bein i nesa» på enkelte områder men mangler det total på andre områder. Enten
må mottak av automatiske brannalarmer (som er en tilleggsoppgave) ut av
110-sentralen eller så må den komme ordentlig inn i varmen og at staten også
bestemmer hvordan den skal utføres og selvsagt skaffer rette verktøy eller får
satt i funksjon allerede alarmmottak i Vision. Kan gjerne gjøre løsningen av
alarmmottaket likt og bestemme at å rute alarmen skal være gratis for de
objektene brannvesene vil ha. Så får det være opp til hvert enkelt brannvesen å
selge respons basert på privatrettslige avtaler og ikke involvere 110-sentralen
i dette. Staten kunne da også bestemt at alle automatiske brannalarmer som skal
føre til respons fra brannvesen skal rutes til en 110-sentral. Mottak av
automatiske brannalarmer bør absolutt bli bestemt av staten skal være en av
oppgavene til en 110-sentral.
Staten har nesten full kontroll på driften av
110-sentralene og bør vel bare ta resten også inkludert kostnadene.
|