Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Mtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

STATEN BESTEMMER KOMMUNENE BETALER

Av Per Ole Sivertsen 
17.01.2017
 
110-sentralene er et kommunalt ansvar (sier staten), men til tross for det synes jeg staten bestemmer og dikterer vel mye. Staten er alt fra storting, regjering, departement og direktorat. Snart skal ogs statsbygg og politiet vre litt med bestemme.
-

Staten har bestemt hvor kommunene skal drive sin virksomhet fra, staten har alts bestemt adressen og ikke bare adressen men ogs hvor i bygget. Staten har bestemt at man ikke fr lov ha en lufteveranda eller pningsbare vindu. Staten har bestemt at de kommunalt ansatte m sikkerhetsklareres p grunn av plasseringen i bygget. Staten har bestemt hvor stor plass man trenger for drive en 110-sentral. Staten bestemmer hvilken kompetanse man m ha for jobbe i 110-sentralen. Staten bestemmer hvilken arbeidstidsordning som er greit eller ikke greit ha for de ansatte. Staten bestemmer hvilke verkty og systemer man skal bruke for drive forsvarlig mottak og utalarmering. Staten bestemmer hvor mye man m betale for kunne utfre jobben med disse verktyene. Dette er noe av det staten bestemmer og snart kommer det nye oppgaver og systemer bestemt av staten. Staten bestemmer og dikterer s mye nr det gjelder 110-tjenesten at staten burde tatt over driften og kostnadene.

Staten har ogs bestemt at mottak av automatiske brannalarmer er tilleggstjeneste med unntak av alarmer fra vedtaksobjekter. N finnes det svrt f slike vedtaksobjekter hvor kommunen ha fattet enkeltvedtak om at det skal vre direktevarsling, og i de f tilfellene s har heller ikke kommunen lov ta betaling for tjenesten. Derimot s kan kommunen (brannvesenet) selge alarmtilknytning og ikke minst respons og utrykning basert p en privatrettslig avtale til alle som ikke er vedtaksobjekter. Slike avtaler gir inntekter enten til 110-sentralen eller til brannvesenet eller til begge i form av en fordeling. Hvis n alle som har direktevarsling sier opp denne s har (kanskje) (i forrige FOBTOT 4.1 var det en hjemmel) kommunen mulighet til fatte enkeltvedtak for flere av disse objektene om ha direktevarsling, og hvis kommunen gjr det s blir det gratis. Dette er ogs noe staten har bestemt, at man ikke kan ta betalt for slike vedtak uten at man har hjemmel til det, og det har man ikke.

Staten har ogs bestemt hvordan kommunene skal finansiere tjenesten basert p totale kostnader delt p antall innbyggere i 110-regionen. Hver kommune kan da gange dette tallet med antall innbyggere i egen kommune for f kommunen sin andel. Denne finansieringsordningen frer til store ulikheter hva prisen er per innbygger alt etter som hvor mange innbyggere man har dele kostnaden p. Staten har selv i flere sammenhenger anbefalt overta driften av 110-sentralene. Det hadde vrt en fordel og burde vrt gjort for ett par r siden. Hadde det vrt gjort da s kunne staten ftt 110-tjenesten og de nye 110-sentralene akkurat slik dem ville uten involvere kommunene. Dagens ordning minner litt om bestiller-utfrer modellen hvor staten bestiller 110-tjeneste fra kommunene og kommunene utfrer tjenesten. Jeg savner at bestiller betaler for bestillingene og ikke bare bestiller.

Synes det er flott med mest mulig like systemer og lsninger s mye av det staten har bestemt er bra, men det er fremdeles litt som gjenstr for f mest mulig like 110-sentraler nr det gjelder drift og lsninger. Valg og anskaffelse av alarmmottak er kommunene sitt ansvar selv om Vision egentlig har dette innebygd og kunne vrt likt i alle sentralene hvis det hadde vrt beskrevet i leveransen. N blir det ulike lsninger i 110-sentralene fordi hver sentral m kjpe inn eget alarmmottak. Siden mottak av automatiske alarmer er tilleggstjeneste og inntektsbringende s er det ogs andre som driver med alarmmottak. Det kan vre private vaktselskap eller brannvesen. Staten har bestemt hvordan og hva som skal rapporters inn i BRIS. De frste tidene inn i BRIS er det som skjer p 110-sentralen og deretter statusmeldinger fra ressursene. Brannvesen med eget alarmmottak kan finne p respondere p mottatte alarmer uten at 110-sentralen blir involvert og da blir ogs tallene i BRIS feil eller fravrende. Staten har bein i nesa p enkelte omrder men mangler det total p andre omrder. Enten m mottak av automatiske brannalarmer (som er en tilleggsoppgave) ut av 110-sentralen eller s m den komme ordentlig inn i varmen og at staten ogs bestemmer hvordan den skal utfres og selvsagt skaffer rette verkty eller fr satt i funksjon allerede alarmmottak i Vision. Kan gjerne gjre lsningen av alarmmottaket likt og bestemme at rute alarmen skal vre gratis for de objektene brannvesene vil ha. S fr det vre opp til hvert enkelt brannvesen selge respons basert p privatrettslige avtaler og ikke involvere 110-sentralen i dette. Staten kunne da ogs bestemt at alle automatiske brannalarmer som skal fre til respons fra brannvesen skal rutes til en 110-sentral. Mottak av automatiske brannalarmer br absolutt bli bestemt av staten skal vre en av oppgavene til en 110-sentral.

Staten har nesten full kontroll p driften av 110-sentralene og br vel bare ta resten ogs inkludert kostnadene.

-

Bli den frste til kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da m m du logge inn frst!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann