Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Møtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

NY RAPPORT: HYDROGENKJØRETØY I PARKERINGSKJELLERE

Av Per Ole Sivertsen 
17.04.2018
 
RISE Fire Research har på oppdrag fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Direktoratet for byggkvalitet utført et litteraturstudium knyttet til hydrogenkjøretøy og parkeringskjellere.
-
- Vi har undersøkt hvordan norske parkeringskjellere er bygget, og hvilke sikringstiltak som finnes mot brann og eksplosjon.
- Vi har videre sett på mulige konsekvenser for bygg og mennesker ved lekkasje fra en hydrogentank, og ved revning av hydrogentank som følge av varmepåkjenning.
 
Hittil er det få gassbiler på norske veier, og det har i liten grad vært vurdert å sikre parkeringskjellere mot gasslekkasjer og en eventuell eksplosjon. Vanlige sikringstiltak for å redusere risikoen ved en eksplosjon, som store avlastningsflater, deteksjon koblet opp mot ventilasjonsanlegg med tilstrekkelig kapasitet, og eksplosjonssikkert, elektrisk utstyr er derfor lite utbredt i eksisterende parkeringskjellere.
 
Litteraturen viser at små lekkasjerater fra et hydrogensystem (slanger, koblinger) i store romvolum med eksosventilasjon ikke forventes å resultere i store overtrykk. For større utslipp av hydrogen, der hele tankens innhold slipper ut på kort tid, er det imidlertid fare for omfattende skader. En hydrogentank som revner ved eksponering av brann vil føre til en kraftig flammeball, og store eksplosjonsskader lokalt. Sannsynligheten for at slike alvorlige hendelser skal skje er imidlertid liten, ettersom flere mindre sannsynlige hendelser må inntreffe samtidig.
 
-

Bli den første til å kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da må må du logge inn først!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann