Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Mtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

ER DEBRIEFING BORTKASTET TID?

Av Per Ole Sivertsen 
13.10.2020
 
"Ingen hjelp etter Fagereng-tragedien: De tror tffe gutter ikke grter" er overskriften p en nyhet p nettsiden til NRK. Ansatte i brannvesenet i Troms etterlyser bedre oppflging etter inntrykkssterke hendelser. Etter Fagereng-tragedien fikk de ingen profesjonell hjelp eller tilbud om psykolog i motsetning til de andre ndetatene.
-
 
Artikkelen setter fingeren p noe som burde vrt historie, men denne hendelsen viser noe annet. Lenke til nyheten er HER.
 
I 2016 ble det skrevet en masteroppgave av en student ved Universitetet i Troms hvor tittelen er " Er debriefing bortkastet tid?- En studie av emosjonell ventilering og lring i et brannvesen". I sammendraget str det:
 
Oppgaven er en casestudie av hvordan debriefing benyttes i et brannvesen. Oppgaven vil
besvare hvordan dagens praksis for debriefing pvirker emosjonell ventilering og lring.
Oppgavens bakteppe er en pgende akademisk debatt om hvorvidt debriefing br benyttes. I
denne oppgaven skiller jeg p psykologisk debriefing og taktisk debriefing. Litteraturen for
begge disse formene for debriefing er fragmentert og det mangler helhetlige beskrivelser og
teoretiske rammeverk.
 
Psykologisk debriefing har som forml redusere eller lindre psykiske pkjenninger etter
hendelser med sterke inntrykk. Litteraturen viser at det er sterk uenighet om psykologisk
debriefing har en positiv effekt. Taktisk debriefing har som forml omsette erfaringer til
felles kunnskap og lrdommer. For taktisk debriefing er det strre enighet om at det br
benyttes og har positive effekter.  
 
Jeg benytter teori om psykologisk- og taktisk debriefing for analysere gjeldende praksis for
debriefing ved det aktuelle brannvesenet. Deretter benyttes tidligere relevant forskning p
kameratskap, gruppesamhold, lring og erfaringsutveksling i brannyrket. 
 
Oppgaven bygger p en induktiv og eksplorativ strategi hvor tema er blitt til underveis i
datainnsamlingen. Datainnsamlingen bygger p bde kvalitativ og kvantitativ metode.
Innledningsvis ble det gjennomfrt fem pne og ustrukturerte intervju som ledet til en
sprreunderskelse. Sprreunderskelsen ble analysert og det samlede datagrunnlaget ledet til
ytterligere to intervjuer. 
 
Debriefing viste seg vre svrt lite brukt ved brannvesenet. Ved at debriefing sjelden
benyttes eller benyttes feil, er brannmannskap ndt dekke behovene for emosjonell
ventilering og lring p andre mter. De bruker dermed hverandre til snakke om jobbens
mange inntrykk og utveksle erfaringer. Som en konsekvens av dette blir mulighetene for
dekke disse behovene ujevnt fordelt. Avhengig av sosiale relasjoner har noen gode
muligheter, mens andre kan falle helt utenfor. Det oppstr dermed et paradoks der det gode
gruppesamholdet som er ndvendig for emosjonell ventilering, blir en barriere for
erfaringsutveksling p tvers av gruppene.
 
Er du interessert i lese hele rapporten s finner du den HER 
-

Bli den frste til kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da m m du logge inn frst!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann