Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Møtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

VAKTSELSKAPENES USKIKK

Av Guttorm Liebe 
02.05.2006
 
Det ”rør på seg” hos vaktselskapene. Brannen i Nittedal hvor to mennesker omkom, har satt fart i en diskusjon om hvordan vaktselskapenes rutiner og ordninger er. Våre råd er klare: 1. Sørg for avtale med vaktselskapene 2. Akseptér aldri å bli ”informert” av en vaktsentral om utløst røykvarsler/ brannalarm.
-

Vi som har lang fartstid, kjenner et historisk sus over dagens debatt og posisjoneringer hos vaktselskapene i forhold til 110-sentraler og vaktselskap. Vaktselskapene har lang tradisjon i å ønske å selge, ta imot og formidle brannalarmer fra boliger, og prøve å skyve et utrykningsansvar over på brannvesenet sånn uten videre, - det vil si uten klarhet og uten avtaler.

Avtaler

Det er derfor gledelig at 110-sentralene i Østfold, Vestfold og Telemark og vaktselskapet G4S (tidligere Falck Norge) gjennom et snaut år har utviklet en detaljert avtale som regulerer hvordan direkte brannalarmer fra boliger skal håndteres. Det enkelte brannvesen kan velge om man vil delta i avtalene, men 110-sentralene har ivaretatt brannvesenenes interesser under utarbeidelsen.

Det er et mål for 110-sentralene å inngå samme avtale med alle vaktselskaper.

Det er G4S sitt mål å inngå samme avtale med alle 110-sentraler/ brannvesen.

Avtalen som ble undertegnet 6. april 2006, er som nevnt detaljert og går i korthet ut på:

Klargjøring av ansvar, rutiner og ordninger
Utrykning fra det respektive brannvesen ved formidlet utløst brannalarm
Krav til nøkkelsafe i/ ved boligen
Krav til teknisk kvalitet på utstyr
Økonomiske forhold

Intensjonsavtale

Fordi ikke alle ønskede forhold rent teknisk har latt seg tilfredsstille fra første dag, er det i tillegg inngått en intensjonsavtale. Denne inneholder i korthet at G4S skal utvikle den savnede teknologi, mens 110-sentralene og brannvesenene skal avvikle alle inngåtte avtaler og revidere sine ordninger overfor vaktselskap.

Ikke akseptér at ”brannvesenet informeres”

Tilfeldigheten ville at jeg akkurat hadde åpnet et brev som inneholdt en kopi av et rundskriv skrevet av vaktselskapet Hafslund Sikkerhet Privat as, samtidig som 110-sentralen fikk en telefon fra vaktselskapet Sector Alarm.

Sector alarm ville bare ”informere” om at det innenfor vårt utrykningsdistrikt var en utløst brannalarm på en gitt adresse. Alarmsentraloperatøren fulgte våre rutiner i den forbindelse, og ga klar beskjed om at slik ”informasjon” ikke ble akseptert og at så vel 110-sentralen som brannvesenet oppfatter meldingen som et varsel om brann med derav følgende utrykning (og regning hvis unødig utrykning).

I Hafslund sitt rundskriv står at ved utløst brannalarm ”informeres” brannvesenet.

Dette er en uakseptabel holdning fra disse to vaktselskapenes side. Ikke bare er det å skyve ansvaret fra seg, det er også et forsøk på å snike seg unna konsekvensene dersom meldingen resulterer i en unødig utrykning.

Gledelig var det derfor å lese ”Servicebrevet” (som er Nyhetsbrev fra Servicebedriftenes Landsforening) nr. 02-06 noe seinere, som omtaler samme problemstilling og som benytter begrepet varsel når det gjelder hva vaktselskapene gjør overfor 110-sentralene og brannvesenet. Vi antar at alarmbransjen holder tunga rett i munnen hva angår begrepene.

Ordnede forhold

Det er et mål i seg selv å skape orden på disse forholdene, uavhengig av hva man måtte mene om direkte brannalarm fra bolig som livreddende tiltak.

Vårt råd til vaktselskapene er å inngå tilsvarende avtale som den de nevnte 3 110-sentraler har med G4S.

Vårt råd til 110-sentralene og til brannvesenet er å utarbeide en krystallklar rutine for håndtering av meldinger fra vaktselskap uten avtale, som inneholder å ikke akseptere ”informasjon” om utløst alarm, oppfatte det som et varsel om brann, rykke ut på den og fakturere vaktselskapet dersom unødig utrykning.

-

Bli den første til å kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da må må du logge inn først!
 

 

 



Webredaktør: Per Ole Sivertsen

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann