Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Mtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

NDMELDETJENESTEN I USA

Av Per Ole Sivertsen 
18.10.2010
 
Rapporten fra studieturen om ndmeldetjenesten i USA er ferdig og her lekkes innledningen fra den. Rapporten vil bli presentert p landsrdsmtet i november og i den forbindelse vil den bli lagt ut i sin helhet som PDF-fil.
-

Ideen til den studieturen startet ved at vi hadde planer om en reise til USA i en annen sammenheng og at det kunne vre en id kombinere reisen med en studietur. For f til dette mtte vi utvide turen med flere dager.

 

Det ble sendt inn en sknad til Reise- og utvekslingsutvalget (RUU) som inneholdt et stipulert budsjett og noen kulepunkter som vi nsket belyst i studiene.

 

        Hvordan det fungerer med ett felles ndnummer knyttet opp i mot utalarmering av ndvendig ressurser.

        Hvilke tiltak som er innfrt og hvorledes det tenkes for minimalisere utalarmeringstiden.

        Hvordan indekser (beslutningssttte), ressursoversikter og andre hjelpemidler som kart og oppslagsverk benyttes i ndmeldesentralene.

        Hvordan store ndmeldesentraler jobber med flere samtidige hendelser, hvordan ICS (Incident Command System) fungerer mellom sentralene og innsatsmannskapene.

        Bruk av radiosamband og hvorledes dette benyttes som verkty i forbindelse med organisering og ledelse p ett eller flere innsatssteder i relasjon til ICS.

        Samarbeid mellom ndmeldesentraler og koordineringssentre p kryss av kommune s vel som delstatsgrenser.

        Overordnet ledelse, eskalering av innsats og ressurser ved ekstraordinre hendelser, herunder naturskapte hendelser.

        I hvilken grad det er erfaringsoverfring mellom de forskjellige ndmeldesentraler s vel som p et overordnet ledelsesniv p kryss av kommune og delstatsstatsgrenser.

 

Vi vil utrette en stor takk for at vi fikk innvilget vr sknad til RUU, vre lokale brannbefalslag samt imtekommenhet fra vre arbeidsgivere slik at det ble mulig gjennomfre denne studieturen.

 

Per Ole Sivertsen har jobbet i brannvesenet I Troms siden 1997. Fr det arbeidet han ved sykehuset i Troms med brann og sikkerhet siden 1980. Han har praksis som brannkonstabel / rykdykker og ambulansepersonell og er utdannet branningenir og teknikker innen elektronikk og data. I dag har han stilling som avdelingsleder for ndmeldesentralen (110-sentralen) i Troms og deltar i overordnet vakt som vakthavende brannsjef. Han er styremedlem og WEB-redaktr i NBLF.

 

Eyvind Aakerman har 30 rs fartstid i brannvesenet. Startet som brannkonstabel / rykdykker og ambulansepersonell og har etter dette innehatt hatt flere ledende funksjoner, har kan nevnes operativ, teknisk leder 110- sentral, avdelingsleder beredskap og n som avdelingsleder forebyggende og stedfortredende brannsjef.

 

Det ble gjort avtale med fem strre sentraler i flgende rekkeflge: mandag 7. juni Los Angeles, onsdag 9. juni Phoenix, mandag 14. juni San Francisco, tirsdag 29. juni Chicago og fredag 2. juli New York. For reise mellom byene ble det benyttet leiebil, motorsykkel og fly.

 

Alle stedene stilte vi i uniform og hadde med oss gaver i form av pins og vimpler fra Norge.

 

Vi vil videre fr utrette en meget stor takk til den mottagelse og imtekommenhet som ble mtt oss i USA. Ogs de som hjalp oss med kontakter og avtaler vil vi takke.

 

I utgangspunktet nsket vi beske 911-sentraler, men besk i de underliggende ndmeldesentralene ga strst utbytte fordi 911-samtalene blir stort sett bare blir besvart og satt videre til en av disse. 911 i denne sammenhengen uttales nine-one-one og skrives normalt 9-1-1.

 

Det var med stor spenning vi ankom USA med frste besk p en ndmeldesentral i et antatt ukjent milj. Vi ble veldig godt mottatt alle steder og for en som har vrt operativ i utrykning var det bare skli rett inn i miljet. Selv om sprket er annerledes var det samme stammesprk, sjargong, vitser og galgenhumor som her hjemme. Uansett hvor vi kom ble vi akseptert fullt ut og vist den strste respekt. Vi fikk p alle steder mulighet til sitte side person til operatrene og inngende ta del i hvordan de arbeidet.

 

Selv om vi har god erfaring og et forholdsvis bra grunnlag fra Norge, var det overveldende se hvilken profesjonalitet som operatrene hadde. Det var et utrolig stort fokus p at tiden fra telefonen ble besvart til frste redningsenhet var p stedet skulle vre s kort som mulig. Eller med andre ord var det fokus p at den eller de ndstedte skulle ha s hurtig og tilfredsstillende hjelp som mulig. Dette var et forhold som gjennomgende var implementert i organisasjonenes hele linjeledelse.

 

I tillegg til studiene av sentralene i USA fikk vi mange gode innspill i forhold til brann og redningstjenesten. Rapporten tar imidlertid ikke for seg slike forhold men har fokus p det som var utgangspunktet for studieturen. I enkelte av rapportens avsnitt gjres det imidlertid noen sammenligninger opp i mot vrt nvrende system med ndmelde-tjenesten. Det er her kun fokusert p lovplagte oppgaver og ikke alle de sregenheter og tilleggsoppgaver de Norske 110-sentralene pr dags dato har ptatt seg eller utfrer.

-

Bli den frste til kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da m m du logge inn frst!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann