Hjem
  Om NBLF
  English
 
  Anbefalinger
  Kretslag
  Br.befalsnytt
  Mtereferat
  Reisestipend
  Temperaturer
 
  Prosjekter
  Solskinnshist.
  Diskusjoner
  Gjestebok
  Lenker
 
  Bli medlem
  Kontakt oss
 
  Skoleundervisning
  Trygg hjemme
  Livsviktig
  Brannsikker bolig
 
  Nyhetsarkiv
  Stillingsarkiv
 
  FEU
  Ordliste - KBT
  Ordliste - TAF
 

 
 

RAPPORT FRA STUDIETUR NDMELDETJENESTEN I USA

Av Per Ole Sivertsen 
22.11.2010
 
Rapporten fra studieturen ble presentert p landsrdsmtet i dag og her er vr anbefaling. Det er ogs mulighet til laste ned hele rapporten som PDF-fil.
-
Om Norge skal eller br innfre et felles ndnummer og felles ndmeldesentraler er for oss etter denne studieturen uaktuelt debattere eller utrede videre. Det er sledes mye lettere komme med flgende anbefaling.
 

Norge br innfre ett felles ndnummer og felles ndmeldesentral(er) forutsatt at de(n) blir riktig utstyrt og bemannet.

 

Ut i fra de lsninger vi studerte er vi videre av den oppfattelse av at det vil vre tilstrekkelig med en sentral som dekker hele Norge for hndtere ndmelde-tjenesten. En praktisk tillempning vil vre noen f sentraler i Norge med redundante systemer. Det br i alle fall ikke vre for mange siden antall hendelser som hndteres har sammenheng med antall innbyggere og areal. Jo flere hendelser jo mer profesjonalitet.

 

Innfring av ett felles ndnummer og felles ndmeldesentral(er) kan gjres uten at det rammer de ndstedte. For f til dette er det viktig at innringer sikres rask adekvat hjelp og veiledning over telefon. Noen momenter som kan legges til grunn i en Norsk modell er flgende:

 

-          Operatrene m utdannes skikkelig i systemene

-          Sentralene br vre store og f for f volum og ferdigheter.

-          Det br vre IT-teknikere med tilstedevakt 24/7

-          Operatrene m gis myndighet til sende de ressursene de mener er ndvendig ut i fra innholdet i meldingen utover det som er forhndsbestemt.

-          Det m vre et indre befal som er bemyndiget til fatte beslutninger i forhold til prioritering av ressurser ved strre og flere samtidige hendelser.

-          Det m foreligge ndvendig og bra beslutningsverkty i form av Indekser eller lignende.

-          For korte ned utalarmeringstiden m operatrene arbeide parvis, en som mottar telefonsamtalen (calltaker) og forestr intervju og veiledning basert p indeks samt en operatr (dispatcher) som parallelt utalarmerer og styrer ressursene.

-          EIS br benyttes allerede fra utalarmeringsfasen.

 

Det vil ndvendigvis ikke vre behov for benytte fagpersonell (i denne sammenheng brannfolk, helsearbeidere og politi) for besvare samtalene. Dette er i utgangspunktet feil bruk av ressurser, men det kan vre formlstjenlig at noen av operatrene har faglig bakgrunn. Fagoperatrene kan forest rene fagspesifikke oppgaver som ofte er ndvendig i ndmeldesentraler og kan benyttes som faglige rdgivere og veiledere ovenfor vrige operatrer og ndstedte.

 

Med tanke p Norges geografiske beskaffenhet og tatt i betrakting at det enkelte steder i landet er begrenset tilgang p ressurser med tanke p antall og avstander br et stttesystem og indekser vre tilpasset de ulike forholdene.

 

Ved utalarmering av ambulanse finnes det normalt tre ulike niver (Akutt (rd), haster (gul) og vanlig (grnn)) p oppdragene basert p prioritering og hendelse.

Dersom det innfres tilsvarende innen brann vil dette bidra til lette implementeringen av ressurssttte i et datasystem. Hvilket vil gi operatrene en bedre fleksibilitet i forhold til omdirigering av nrmeste ledige eller raskeste ressurs til skadestedet.

 

Systemet vil da bli mer dynamisk og indikere en grad av opptatthet og ikke enten eller slik som det amerikanske systemet i hovedsak var utformet. En ressurs med lavere niv p et oppdrag br kunne bli benyttet til et annet oppdrag med hyere niv. Derfor br det norske systemet ogs angi ovenfor operatrene nivet p opptatt og ikke bare om ressursen er opptatt eller ikke. I tillegg ulike niv p status Opptatt m ogs de vrige statusene p ressursene hndteres presenteres av sttteverktyet.

 

Vr oppfatning er ogs at det ikke er ndvendig at alle etatene sitter i samme rom annet enn at det blir lettere drifte sentralen. Operatrene snakker sammen via telefon og ikke direkte. For ledelsen i sentralen er det en fordel med tanke p overvkning av trafikk, ubesvarte anrop, posisjoner med mer. Ogs for teknikere og systemene rundt er det en fordel med store sammensatte enheter.

 

Vi har ikke vurdert hvordan mange av de andre oppgavene som ofte utfres av dagens ndmeldesentraler br lses med nye felles ndmeldesentraler. Enten kan alle, deler eller ingen av disse overfres til andre sentraler (private/offentlige). Noen av oppgavene kan nok med fordel beholdes selv om det blir felles ndmeldesentraler i Norge i fremtiden.
  
Last ned Rapporten
-

Bli den frste til kommentere denne nyheten! Skriv inn i feltene nedenfor.
 
 
Skrive kommentar? Da m m du logge inn frst!
 

 

 



Webredaktør: Marianne Juul

 

 

  ANNONSER
 


Nettsidene er utviklet av
Powel AS, avd. Datamann