Samtidig som 110-sentralene skal skifte ut sitt system skal
også AMK og Politiet skifte ut sine, men det er egne prosesser innad i hver
enkelt etat (helseforetakene og politidirektoratet). Det er litt synd at man
ikke ved denne anledningen kunne samkjørt anskaffelsene bedre. Uansett hvordan
dette blir så er det en mulighet for kommunene som drifter og betaler for
110-sentralene å tenke nytt. Hvordan den nye anskaffelsen til 110-sentralene vil
bli er ikke avklart, men det kan bli slik at kommunene kan velge fritt så lenge
dem forholder seg til statlige krav til løsningen eller så kan man be DSB
anskaffe en felles løsning som er lik for alle 110-sentralene. Uansett så må
kommunene betale for nytt oppdragshåndteringsverktøy. Det at alle kommunene på
en eller annen måte er involvert i 110-tjenesten gjør det noe mere komplisert
enn for 112 og 113. 110-sentralene er i tillegg organisert og drevet veldig
ulikt - det er vertskommuner, det er vertsbrannvesen, det er IKS-brannvesen som
vertskap, det er IKS med kommunene i representantskapet, det er IKS med
brannvesene i representantskapet og det er kommunalt foretak. I utgangspunktet
er det kun 12 kommuner som har fått i oppdrag fra DSB å etablere 110-tjenesten
i en fastsatt region. De andre kommunene i regionen er forpliktet til å være
tilknyttet og betale sin andel av utgiftene. DSB skal ut på «signingsferd» for
å informere om denne anskaffelsen, noe som kan bli en utfordring med så mange
ulike organisasjonsformer. Tenk hvor mye lettere, og sikkert også rimeligere,
for kommunene det hadde vært dersom 110-tjenesten hadde vært statlig eid og
drevet. Hvis alle 12 (14) 110-sentralene hadde tilhørt DSB så måttet DSB
anskaffet ny løsning. Jeg føler meg trygg på at det da hadde blitt en ny
moderne og robust løsning som hadde hatt et nasjonalt felles system. Etter å ha
deltatt på EENA-konferanser (European Emergency Number Association), så er i
alle fall jeg blitt overbevist om at en felles nasjonal løsning hvor alle
operatørene rundt om i 110-sentralene logger seg på og dermed får sitt oppsett for
sin region. Samtidig at det er dynamisk og enkelt for en sentral å legge til
flere roller og regioner.
I tillegg til det jeg har sett av løsninger og hørt på
EENA-konferansen, har jeg også vært på studieturer for å se nærmere på
nødmeldetjenesten i andre land. Jeg er ikke i tvil om at vi har en del å hente
ved å lære av andre, både når det gjelder løsninger men også organiseringen. Norge
har besluttet at vi ikke skal ha felles nødnummer, men beholde de tre vi har og
at 110-sentralen skal samlokaliseres vegg-i-vegg med politiets
operasjonssentral. Det er også ulike rapporter som har tatt til orde for
statlig drift og eierskap av 110-tjenesten, men da må kommunene ville det og
loven må endres. Jeg tror dette temaet vil bli aktualisert på nytt etter
samlokaliseringen fordi det vil bli mere unaturlig med kommunal drift. Valg av et
nytt felles nasjonalt system vil kunne gjøre det enklere med statlig
overtakelse. Uansett, statlig eller kommunalt, så vil et likt felles nasjonalt
system fungere godt, og vil kunne gi innbyggerne bedre og raskere tjeneste, men
vil også kunne gi noen flere fordeler knyttet til felles drift og felles opplæring.
Som DSB skriver i sin rapport om fremtidig eierskap, forvaltning
og drift:
Statlig nødmeldetjeneste for brann
For det tilfellet at
en statlig eierskapsmodell blir valgt i henhold til anbefalingen ovenfor, er
det nødvendig å avgjøre innholdet i modellen og hvilket statlig organ som skal
stå for eierskapet. forvaltningen og driften.
Den foretrukne
modellen vil være en statlig nødmeldetjeneste for brann der staten tar ansvaret
for driften av tjenesten, i tillegg til utstyret og opplæringen. (Dvs. fra
kommunal til statlig 110-tjeneste.) En slik modell vil gi en landsdekkende
tjeneste der befolkningen sikres et likeartet tilbud uavhengig av geografi og
kommunal økonomi. Det kan innføres en robust reserveløsning for alle
nødalarmeringssentralene for det tilfellet at en 110-sentrals funksjonalitet
blir utilgjengelig eller 110-sentralen av andre årsaker blir ute av stand til å
utføre sine oppgaver. Omorganiseringer kan foretas for å skape mer robuste
nedalarmeringssentraler for brann i henhold til samfunnets dynamiske krav til
tjenesten, herunder eventuelle samlokaliseringer med de øvrige nødetatene eller
innføring av andre fellesløsninger. Nasjonalt beredskapsperspektiv kan ivaretas
uten konflikter mellom statlig eid nødnettutstyr og kommunal drift. Brannfaglig
kunnskap på nødalarmeringssentralene er nødvendig uavhengig av statlig eller
kommunalt eierskap til utstyr og drift.
Videre i rapporten står det:
Anbefalt modell for eierskap, forvaltning og drift i prioritert
rekkefølge:
1. Statlig modell med en statlig
nødmeldetjeneste for brann (dvs. statlig drift av 110-sentralen, i tillegg til
statlig eierskap, forvaltning og drift av nødnettutstyret).
2. Delvis statlig og
kommunal modell. Statlig eierskap, forvaltning og drift til kommunikasjonssentralløsningen
(ICCS) og kommunalt eierskap, forvaltning og drift til
oppdragshåndteringsverktøyet (Vision).
Finansieringsmodellen
for det statlige eierskapet er finansiering over statsbudsjettet og
brukerbetaling fra kommunene (dersom det ikke skjer endringer).
Denne modellen vil
opprettholde dagens kommunale drift av selve 110-tjenesten.
3. Kommunal modell med
kommunalt eierskap, forvaltning og drift av nødnettutstyret.
Jeg synes denne rapporten er veldig interessant og bør
leses. Min anbefaling er i denne omgang å be DSB om å anskaffe nytt
oppdragshåndteringsverktøy som er felles og nasjonalt, og at innspill fra
brukerne må vektlegges. Det er viktig å sikre et system for fremtiden, holde
nede kostnadene, sørge for likhet i sentralene og mulighet for statlig
overtakelse (hvis kommunene og staten ønsker det). Viser også til tidligere
innlegg som jeg skrev her på NBLF i fjor høst - Noen
refleksjoner og tanker om organisering av 110-tjenesten. På sikt
kanskje staten kan overta 110-tjenesten inkludert alle kostnadene på 300-400
millioner som kommunene/brannvesene heller kunne benyttet til noe annet. Dagens
drift fører til store variasjoner av innbyggerbetalingen fra «veldig lite» til «veldig
mye» alt etter som hvor mange innbyggere man har i 110-regionen og hvordan man
sammenligner inntekter og utgifter mellom 110-sentralene.
Det er delte meninger om 110-tjenesten bør fortsatt være kommunalt
eller om det bør overføres til staten. Håper på debatt rundt om i brannvesene
og kommunene om eierskap, drift og forvaltning av 110-tjenesten. Uansett driftsformen
for 110-sentralene så bør det som skal erstatte Vision og VisionBoss bli til
det beste for samfunnet, innbyggerne, innsatsmannskapene og de nødstilte.
|